Tuesday, December 9, 2014

27.11.2012
 # Hari ke 2 di Amsterdam
 # Hari ke 22 overland Western Europe

Kitaorang cuma singgah 2 hari terakhir di Amsterdam sebelum balik ke Malaysia.  Hari kedua bangun mulanya lemau sikit sebab ketiga-tiga kitaorang dah selsema dan macam nak deman.  Kes kena hujan semalam lah.  Tapi lepas mandi bersiap, terus bertenaga nak meredah Amsterdam. Kitaorang breakfast di hotel & kemudian menapak sekitar Amsterdam Central.

First thing aku cari I Amsterdam logo tapi tak jumpa.  Aku ajak Encik D pergi ke tourist information centre tapi kata orang kat situ, I Amsterdam logo dah di pindahkan ke area museum, jauh sikit dari city centre.  Since masa tak banyak, kitaorang decide untuk fokus bandar dan bergerak Szaanse Schans kemudiaannya.  Tourism office betul-betul di depan bangunan Amsterdam central (stesen utama train).  Keluar je pintu Amsterdam Central, boleh nampak terus pondok tourism office.  Service superb.  Dia orang lah yang bagitau macamana nak pergi ke Szaanse Schans.

Terusan.  Ada boat tour tapi since kitaorang dah ambik
boat tour di Bruges, kitaorang decide tak payah kali ni.
Famously known as the canal city

Kalau tengok betul-betul akan nampak bangunan ni senget.  Reason senget
sebab Amsterdam ni tanahnya lembut dan lama-kelamaan bangunan lama
akan senget dengan sendirinya.

Dam Square

Amsterdam Central

Selepas merayau bandar lebih kurang, kitaorang ambik bas ke Szaanse Schans.  Szaanse Schans famous dengan windmill and keju.  Kalau nak pergi naik train pun boleh tapi macam kena transit bas untuk ke situ.  Aku tak mau susah-susah so aku ambik bas.  Naik bas nombor 361 kat depan Amsterdam central dan bas akan berenti betul-betul depan gate Zaanse Schans.  Perjalanan ambik masa setengah jam dan tambang kalau tak silap aku kurang €4 untuk satu hala.

Kitaorang di sambut dengan scenery yang cantik.  Jugak bau
processed cheese yang menusuk hidung.

Kat sini macam ada perkampungan, aku tak pasti pulak perkampungan real atau lakonan.  Ada tempat buat cheese & clog.

Kitaorang massuk ke workshop clog.  Ada beratus clogs.  Harga kat sini agak mahal so kalau nak shopping baik cari area amsterdam central atau Dam Square aje.  Maybe kat market.  Aku tak sure mana lagi murah tapi yang pasti ada kedai di Dam Square jual lagi murah dari sini.

Kedai dan workshop terompah kayu.

Bila singgah minum di kafe dalam perkampungan ni sempat bercerita mengenai Santa Claus Holland dengan waiter. Kata waiter, tarikh krismas di Netherland berbeza dengan negara-negara lain.  Tak silap aku, diaorang sambut di pertengahan November bukan 25 December. Lepas tu aku ada bercerita dengan kawan yang pernah duduk duduk sini.  Dia kata santa Claus diaorang adalah lelaki berkulit hitam. Tak pasti kesahihan cerita kawan aku tu sebab dia memang suka buat lawak.

Selepas beberapa jam kitaorang ambik bas balik ke city centre.  Perut pun dah lapar.  Nak makan kat cafe tadi Encik D ragu-ragu.
Pemandangan semasa perjalanan balik.  Tak banyak gambar
sebabnya baby SJ duduk di atas aku.
Kaitaorang sampai di city centre dah petang dan jumpa satu restoran Malaysia.  Tapi bila tengok harga nasi goreng, tak sampai hati nak makan (kira-kira RM 80 sepinggan).  Encik D cakap tak perlulah sebab besok dah nak balik ke Malaysia.  Then makan kat restoran Indonesian yang owner dia orang Islam.  Dapat makan nasi putih  dengan lauk tempe & sambal telur.  Kosnya RM80 untuk 2 orang.  Lepas makan balik berehat kat hotel dan malamnya keluar lagi.

Salah satu restoran Malaysian kat Amsterdam.  Kawan aku cakap ada beberapa.

Hotel yang kitaorang duduk

Trademark Amsterdam adalah canal, terompah kayu, basikal, poppy dan red district

canal

clogs

basikal
Poppy yang sah di jual.  Siap ada gula-gula poopy.

Nampak tak bangunan ni senget?

Dam Square

Dari situ call it a day.  Masa untuk balik dan esok pagi-pagi nak check out.