Tuesday, October 27, 2015

Paris - Spring 2015 - City (Part 1)



 


Memandangkan masa yang kitaorang ada tak berapa banyak, jadinya kitaorang cuma pilih-pilih monument yang penting sahaja.  CK's bucket list nak tengok Eiffel Tower.  Apapun kena tunaikan hajat dia dulu.




1.  Eiffel Tower

Kitaorang ke Eiffel Tower di sebelah petang hari kedua di Paris.  Dalam Hujan renyai-renyai dan kitaorang dah sememangnya dah agak basah hasil dari hujan sepanjang hari.  Baju, seluar dan kasut semua orang basah walaupun kitaorang dah pakai payung dan rain-coat sebelum tu.  Kasut bukan setakat basah tapi kotor sekali. 

Kitaorang ambik Metro untuk ke Eiffel Tower.  Aku nak ajar satu tips untuk ke Eiffel Tower yang sangat effective.  Jom kita tengok Metro map dulu.  Korang boleh download Metro map di website www.parisdelight.net
 


Korang perlu ambik Metro ke station Trocadéro (Metro line 6 atau 9).  Dari sini ikut je sign arah Eiffel Tower.  Keluar dari station, belok kiri dan korang akan nampak satu dataran yang namanya Place du Trocadéro.  Korang jangan rush pergi ke Eiffel Tower dulu tapi sebaliknya pergi ke dataran ni dulu.  Dari sini korang akan dapat pemandangan Eiffel Tower.  Compare dengan sudut-sudut lain, Place du Trocadéro menjanjikan pemandangan paling sempurna dan lengkap pada pendapat aku.


Eiffel Tower dari Place du Trocadéro


Dah selesai urusan di  Place du Trocadéro  bolehlah gerak ke arah Eiffel Tower.  Kita perlu turun tangga dan bagus juga singgah di fountain untuk ambik gambar. 


Di depan fountain. Gambar kurang ok sebab hujan kucing-anjing agak 
hebat masa ni.  Aku kelam kabut sebab takut camera masuk air

 

Jalan ke depan lagi dan seberang Seine River dan ada bridge betul-betul di antara keduanya.  Semuanya bersimetri (symmetrical).  Kalau ambik gambar di atas line putih pembahagi jalan atas jambatan kita akan dapat gambar tower di tengah-tengah (tapi dinasihatkan jangan atau berhati-hati kut-kut ada kereta lalu).  Makin dekat kita akan dapat rasa betapa besarnya Eiffel Tower.  Binaan besi yang paling famous di dunia ini sangat besar dan sangat hebat.  




 The giant steel monument dari dekat


By the time kitaorang sampai di bawah Eiffel Tower, hujan memang lebat.  Di tambah dengan angin yang menderu aku rasa macam nak beku.  Berulang kali aku tanya Baby SJ dan CK diaorang nak balik atau tak, diaorang kata diaorang masih ok. Travel partners yang gigih.  Kitaorang terserempak dengan sekumpulan mak datin dari Malaysia dan aku macam biasa buat muka tak malu menegur diaorang.  End-up salah seorang dari dia orang 'tumpang' kitaorang naik ke tower top sebab yang lainnya dah biasa naik,  

Aku dari mula dah dapat bayangkan yang pasti berkabus dan tak nampak apa kat atas tapi hati ni degil nak naik jugak sebab tahun 2012 hari tu aku tak dapat naik.  Makanya kitaorang dan mak datin beratur untuk beli tiket. Tiket untuk naik ke tower top ialah €14. Panjang jugak barisan.  Selepas dapat tiket sekali lagi beratur dalam hujan untuk tunggu turn naik naik lif.  

Tengah beratur datang segerombolan rombongan dari korea potong barisan.  Aku rasa sangat jengkel sebab bukan sorang bukan dua tapi satu bas.  Aku lantas menegur dia orang.  Mulanya dia orang tak nak beralah tapi aku pun tak nak mengalah sebab Baby SJ yang masih kecik pun terpaksa beratur dalam hujan.  Finally dia orang gave in & mohon maaf.  Aku agak mak datin tu mesti cuak hari tu.  Mesti dia ingat aku ni ganas sangat orangnya.  Security personnel sangat strict yang mana semua bag di selongkar. so avoid bawak benda yang nampak meragukan.  Nanti tak pasal-pasal masuk lokap. Agak aku diaorang takut ada terrorist menyamar dan bawak bom.  

Ada 2 view platforms kat sini.  Satu di level 2 dan satu lagi di level 63 kalau tak silap aku. Dengan tiket Tower top kitaorang layak untuk rasa dua-dua platform.  Hati-hati dengan beg duit sebab orang terlalu ramai dan memang ada banyak kes pick-pocket kat atas sana.  Seperti di jangka, memang berkabus.  Vision setakat 50% je tapi ok lah.  Itu dah rezeki aku hari tu.  Aku suka tengok half glass full rather than half glass empty.  At least aku dah boleh berlagak dengan Encik D kat rumah esok-esok.  Puas tengok, kitaorang ambik lift turun.  Orang ramai dan berhimpit-himpit.  




  Ini aje lah rezeki aku.  Janji Allah rezeki aku takat tu aje.

 
Sampai bawah,  kitaorang decide nak tunggu lampu lip lap Eiffel Tower start.  Rasa tak lengkap tak dapat tengok lampu lip lap.  Tak sampai sejam pun kena tunggu pertunjukan lampu pun start.  Aku tak pernah fail untuk enjoy ini.  


   Eiffel dari dekat.  Sementara menunggu pertunjukan lampu start (photo Credit: CK)







 Pertunjukan lampu (Photo & Video credit: CK)

Pengalaman Eiffel Tower pada 2012 di SINI dan juga SINI



2.  St.  Michel Area

Berlegar di sekitar St Mitchel jadi satu kemestian pada kitaorang.  Walaupun tempat ni bukanlah tempat prime Paris tapi aku rasa sangat selesa di sini.  Sementelah lagi dia adalah juntion pada banyak rangkaian metro dan RER (termasuklah RER C dari tempat kitaorang tinggal).  Selain itu senang nak dapat makanan halal kat sini.

 Photo Credit: CK

Selain jadi tempat kitaorang makan, St Michel juga jadi starting point kitaorang menapak sekitar bandaraya. 

 St. Michel yang tak pernah sunyi dengan manusia


Aku panggil ni Book Walks.  One of favorite spot aku sebab ada jual banyak second 
hand books.  Souvenier juga murah kat sini.  Ada banyak Book Walks kalau kita 
menyusuri Sungai Seine di sekitar Paris tapi yang di kawasan St. Michel 
& Notre Dame yang paling aku suka.  Photo Credit: CK


Homeless man yang aku tak pernah lupa. Fisrt time aku jumpa dia tahun 2012.  Masa tu dia bersama 4 ekor anak anjing.  Cara dia pandang aku memang aku tak dapat lupakan. Walaupun ada beratus-ratus homeless lagi yang aku pernah jumpa baik di Paris atau di mana-mana, tapi yang ini melekat di hati.  Aku cari dia bila aku ke Paris lagi dan aku jumpa.  Kali ni cuma 1 anjing yang tinggal (dah adult, dulu puppy lagi).  Don't ignore them because of their status.. hari ni hari dia susah, entah-entah esok hari kita. 


Boleh rujuk SINI untuk cerita dan gambar St.  Michel pada 2012.



3.  Notre Dame

Notre Dame letak dalam area St Michels.  Notre Dame tersohor sebagai the most famous Cathedral in the world.  Kitaorang tak pergi dekat pun.  Sekadar tengok dari jauh.  Pengalaman aku, pergi dekat tak berbaloi kecuali kalau nak masuk dalam yang mana kena beatur panjang.  

Notre Dame di consider sebagai Cathedral yang masih active untuk upacara keugamaan.  Aku memang tak tak ada plan nak masuk sebab aku ada plan nak masuk Catheral yang lagi satu iaitu The Chapel yang letak sekitar situ jugak.  The Chapel famous untuk interior yang cantik.  Aku nak masukpun sebab interior dia.  Teringin nak ambik gambar.  Tapi sayang bila pergi, The Chapel rupanya tutup hari tu (labour day - 1 May)



Boleh rujuk SINI untuk cerita dan gambar Notre Dame pada 2012.
 

4. Tebing Sungai Seine
 
Sungai Seine adalah sungai utama di tengah-tengah bandaraya Paris.  Antara tarikan utama Paris.  Korang boleh ambik river cruise kalau nak.  Aku berangan nak naik dari dulu tapi akibat dari kekangan masa dan juga bajet, masih tak berjaya.  Sebagai ganti kitaorang berjalan menyusuri Sungai Seine.  Rasa aku , ini aktiviti wajib semua traveller kalau ke Paris.  Seronok berjalan sebab cuaca mengizin kan ( sepanjang masa kitaorang kat sana, hujan kucing-anjing tapi kira ok lah).  Hari ke3 kat sana, cuaca lebih banyak mendung berbanding hujan.

Dulu kata Encik D dia bau 'sesuatu' dengan air sungai Seine tapi aku yang hidung tak peka ni sampai ke hari ni tak ada bau apa.  


Pemandangan semasa kitaorang menyusuri sungai Seine dari St. Michel menghala ke Louvre

 

5. Louvre & musee

The Louvre adalah tempat di mana potrait Monalisa bersemadi.  Ada beberapa museum kat dalam kawasan The Louvre dan kalau nak masuk semua seeloknya ambik tiket combo.  

Direction to the Louvre:  Berjalan kaki macam kitaorang atau naik metro dan stop di Chatelet Station atau Palais Royal-Musee de Louvre Station
 


The Louvre (Photo credit; CK)

  Cerita tahun 2012, boleh refer SINI

 

6.  The Carre Court

Carre Court letak bersebelahan dengan The Louvre.  Kat sini pun ada museum jugak.  Apa yang menarik perhatian aku, ukiran kat bangunan dia sangat cantik.  Orang sangat ramai kat sini sebab menumpang berteduh dari angin sejuk, termasuklah kitaorang.  Hati-hati dengan geng-geng scam kat area sini.  Ada banyak. CK nyaris terkena tapi nasib baik dapat menyelamatkan diri.







 Interior

Exterior

ukiran

Pintu.  Salah satu subjek kegemaran aku

 
7.  Jardin de Tuileries
 
Antara public garden yang epik di Paris.  Garden ni buat aku gembira.  Apa aje pokok di tengah bangunan memang mampu buat aku gembira.  Kitaorang tak mampu nak lepak hari tu sebab semua pangkin basah di tambah pulak dengan rushing nak pergi banyak tempat.

Direction to Jardin:  Kalau dari The Louvre, jalan kaki aku sebab letak dia betul-betul sebelah Louvre.  Kalau nak naik metro guna stop yang sama macam ke The Louvre; Chatelet Station atau Palais Royal-Musee de Louvre Station

 





 Pintu gerbang Jardin De Tuileries

Ada banyak statue pahlawan kat sini (Photo Credit; CK)


 Flora.  Summer mesti penuh orang lepak kat sini

Anda terasa lapar & dahaga?
Boleh cuba ini.  Rasa waffle pun boleh tahan.  Aiskrim aku tak sempat rasa. 
Mereka berdua dah makan dengan lahapnya sebab katanya terlampau sedap.


Cerita Jardin de Tuileries tahun 2012, boleh rujuk SINI


Sebab post ni dah panjang, kita sambung di entry akan datang lah..




Post-post yang satu trip Spring 2015    
Western Europe 2015- Intro     
Netherlands - Intro  
Netherlands - Part1- Keukenhof & Haarlem       
Netherlands - Part2 - Amsterdam city  
Germany-Intro     
Germany-The Journey     
Heidelberg - Part1    
Heidelberg - Part2     
Munich - Part1     
Munich - Part2   
Switzerland - Intro Part1   
Switzerland - Intro Part2  
Lucerne - Part1  
Lucerne - Part2   
Grindelwald - Intro  
Grindelwald - Kleine Sheidegg 
Grindelwald - Jongfraujoch 
Interlaken
Spiez
Lauterbrunnen- Part1
Lauterbrunnen - Part-2
Panoramic-train-interlaken-montreux
Geneva

Paris - Intro 



2 comments:

  1. saya mmg berangan dari dulu lagi nak singgah norte dame ne lepas terpengaruh tgk kartun the hanct back of notre dame yg femes tu...tapi tulah dianya, buat masa ne mmg angan2 ajelah ehehe..

    tgk pakcik homeless tu teringat seorang budak homeless yang saya jumpa last week dkt jln ampang..sampai la ne terbayang2 mukanya BK huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zilla..

      Haha. Karton pun karton lah. Tapi kalau one day pergi, try jugak pergi The chappel tu (rasanya betul dah nama dia The Chappel). letak dia cuma dalam 200m dari Notre Dame, Interior dia mmg famous, Cantik gila

      Sedihkan tengoh muka homeless. Macam yang dekat area2 chow kit lah. Hopefully semua orang end up dengan masa depan yang cerah

      Delete